Terug naar de startpagina Terug naar het menu

3e REIS naar Polen door Henk en Ge Bos met het schip "Margeja" in 2008

(laatste bewerking: 28-01-2011)

Disclaimer
Copyright

Klik op de plaatjes voor
een grotere versie.

Linksboven: De ingang naar de sluis van Krostowo is helemaal aan bakboord. Er stond ook voor ons erg weinig water.
Linksmidden: Het landschap bij de brug over de 157 naar Coscimiek. Het is een prachtig vaargebied.
Linksonder: Zo troffen de kinderen ons aan bij hun bezoek in Stadskanaal. (Foto Janneke)
Midden onder: De laatste sluis voor we de Warta opgaan. De standaard aangegeven te verwachten diepgang in de geul naar de Warta is 80 cm. We dachten dat het de drempel voor de sluis was of de ingang van de Warta. Het bleek later toevallig de gemiddelde diepte van de Warta te zijn. We hadden te lang mooi weer gehad.
Rechtsonder: Vast in de oude arm van de Wisla. Er staat 1,20 meter water in het geultje. De doorgang bij de stuw was een betonnen plaat op 75 cm diepte zodat we hulp nodig hadden om er weer af te komen. 6 ton stopt niet in 1 keer. Een willekeurige voorbij komende Pool springt voor ons in het water om de sleeplijn over te brengen. Met behulp van 2 takels op de wal met sjorrende Polen, 90 pk van de politieboot en onze eigen 45 pk zijn we na een paar minuten weer vrij.
Rechtsboven: Het water in de Warta bij Kustrzyn is een zwaardbreedte gevallen (lager geworden) ten opzichte van de waterstand bij ons vertrek.

Er is te veel informatie
over dit bijzonder mooie vaargebied
om op de site te zetten.

voor meer informatie
Reispost 1
(0,8 Mb)

Inhoud: Uitgeest naar Munster (6 pagina's). De route gaat via de Zaan, Het IJ, AR kanaal, Nederrijn, Pannerdenskanaal, Bijlandskanaal, Rijn, Wesel-Dattelnkanaal en een stukje van het Dortmund-Emskanaal.

Reispost 2
(0,9 Mb)
Inhoud: Het Pinksterweekend in Munster en omgeving (pagina 7 t/m 11).
Reispost 3
(1 Mb)
Inhoud: Munster naar Kostrzyn in Polen ( pagina 12 t/m 20). Via Dortmund Emskanaal, Mittellandkanaal, Elbe-Havel kanaal, Teltowkanaal, Spree-Oderkanaal naar Eisenhüttenstadt (vervangen demperplaat en keerkoppeling) en de Oder naar Kostrzyn
Reispost 4
(1,6 Mb)
Inhoud: Van Kostrzyn naar Bydkoszcz ( pagina 20 t/m 32). Een zeer mooie route door een natuurpark naar Gorzow Wlpk waar we deelnamen aan een schippers reunie. In konvooi met het schoolschip W. Lokietek via Santok naar de rivier Notec naar sluis 20 Wielen. Daar bleek een stuw in reparatie en was er voor de anderen te kort water. We gingen samen met het schoolschip Lokietek verder. Bij sluis 11 Krostowo was de stuw gesloopt zodat er nog minder water was. Dank zij onze geringe diepgang en de sterke motor kwamen we zaterdag 21 mei aan in Bydkoszcz.
Reispost 5
(1 Mb)
Inhoud: Bydkoszcz via Konin en de Warta naar Kostrzyn ( pagina 33 t/m 44). Het rondje is 764,5 km lang met 34 sluizen. Het hoogste punt ligt op 87 meter boven zee niveau. Dit deel gingen we een stukje terug naar het kanaal Noteki. Een prachtige tocht door een zeldzaam mooi gebied met hier en daar een meer. Door het mooie weer zakt het water op de boven Warta zeer snel zodat we steeds meer haast krijgen. Bij sluis 1 schudde de sluismeester zijn hoofd over ons voornemen om de Warta af te varen. Bij kilometer 361,2 op een keienbank gevaren. We lagen 30 cm omhoog! Met hulp weer losgekomen. In totaal circa 40 keer grondberoering gehad. Als eerste Nederlands schip het rondje Gevaren! In Kostrzyn bleek het water op de Oder snel te vallen!
Reispost 6
(0,8 Mb)
Inhoud: Kostrzyn naar Brandenburg ( pagina 45 t/m 52). Bij de drempel tussen de Warta en de Oder hadden we maan 10 cm speling. Havel-Oderkanaal. Damwandhaken zijn een uitkomst! Hebewerk gevaren en als toerist bezocht. Havelkanaal en Elbe-Havelkanaal naar Brandenburg. Een prettige stad om te liggen en rond te kijken. We gaan het rustig aan doen en zoveel mogelijk bekijken.
Reispost 7
(1 Mb)
Inhoud: Brandenburg naar Hannover ( pagina 53 t/m 62). Via Elbe-Havel kanaal en het Mittellandkanaal naar Hannover.
Reispost 8
(1,2 Mb)
Inhoud: Hannover naar Ter Apel ( pagina 63 t/m 74). Via Mittellandkanaal, Dortmund-Emskanaal en het Rütenbrockkanaal naar Ter Apel.
Reispost 9
(1,5 Mb)
Inhoud: Ter Apel naar Nieuwe Schans ( pagina 75 t/m 85). Deze route gaat via de nieuwe doorlopende vaarweg Aakaal en de de Westerwoldse Aa naar de vestingstad Nieuwe Schans.
Reispost 10
(1,7 Mb)
Inhoud: Nieuwe Schans naar Veendam ( pagina 86 t/m 96). Via het Winschoterdiep en de Pekel Aa naar Oude Pekela en weer terug naar Winschoten. Via het Winschoterdiep naar het Zuidlaarder meer en via de nieuwe vaarweg naar Veendam.
Reispost 11
(1,1 Mb)

Inhoud: Veendam naar Uitgeest ( pagina 97 t/m 105). We hebben een buitengewone en interessante reis gehad met veel avonturen. We hebben in 390 uur 2901 km afgelegd en daarbij 764 liter brandstof verbruikt. Dit is een verbruik van 1,95 liter per uur.

Alle reispost in 1 verhaal
(12,7 Mb)

Inhoud: De volledige reis van 100 dagen in 105 pagina's met veel foto's gestoffeerd.

Hasebroekstraat 7, 1962 SV Heemskerk. 0031 251 23 00 50   

Terug naar het begin